recruiTECH - Interviu cu Răzvan Zglobiu (APT)
× Programe Bilete Prezentatori Blog Sponsori Contact

Postare pe blog

Interviu cu Răzvan Zglobiu (APT)

2021-04-15

Cumpărați biletele acum!

A schimbat COVID-19 dezvoltarea recrutării?

Pandemia care a debutat la începutul anului 2020 a modificat dramatic modul în care companiile și agențiile de recrutare derulau pana atunci procesele de recrutare externă. Departamentele HR au fost nevoite să se adapteze „din mers” noii realități și să îmbrățișeze tehnologia ca pe un instrument de bază în evaluarea candidaților. Totodată, utilizarea platformelor de comunicare online în cadrul proceselor de recrutare a condus la o rată de prezență mai mare a candidaților, mai ales în randul celor aflați la început de carieră, dar și la o mai mare eficiență a consultanților în recrutare.

Care sunt tendințele de top care vor influența profesia noastră pe termen scurt și mediu?

Suntem în continuare într-o zonă cu predictibilitate scăzută dar putem spune că siguranță ca vom rămâne activi în mediul online, de aceea succesul procesului de recrutare este determinat de utilizarea inteligenței artificiale, automatizării și de capacitatea de a ține pasul cu tool-urile de recrutare care sunt din ce în ce mai variate și mai complexe.

Recrutorii vor fi leaderii tranziției de la office Work la remote Work. Pandemia a adus mai multă deschidere din partea companiilor de a lua în considerare candidați din alte zone decât cele aflate în proximitatea locului de muncă cu posibilitatea de a lucra integral remote.

A început sa aibă loc procesul de remodelare a profilului candidaților, aceștia devenind mult mai independenți și dezvoltând munca pe proiecte. Dezvoltarea online a condus la creșterea nevoii de job-uri în domeniul IT și implicit la mai multe proiecte de recrutare provocatoare și complexe.

În ce trebuie să investească liderii din recrutare pentru a avea succes în procesul de recrutare?

Adoptarea și implementarea unor instrumente specializate de recrutare este esențială în derularea unui proces de recrutare de succes. Aceste instrumente pot ajuta echipele de recrutare pe de o parte în a avea o rată de penetrare mai mare în rândul potențialelor pool-uri de candidați, iar pe de altă parte într-o mai bună gestionare a aplicanților. Instrumente precum un ATS care ajută în mod real la o mai bună urmărire a afluxului de candidați rezultați în urma procesului de sourcing și intervievare sau platforme care automatizează și centralizează toate acțiunile de recruitment marketing pe care o companie le derulează în vederea atragerii candidaților sau a brand awarness, nu ar trebui să lipsească din ecosistemul tehnologic al nici unei companii.

Ce nevoi ale companiei afectează cel mai mult profesia de recrutor în zilele noastre?

Evoluția tehnologică accelerată în toate mediile de business face ca profilele căutate sa aibă din ce în ce mai mult componenta de tehnologie, ca urmare pentru a atrage astfel de profile, un profesionist în recrutare trebuie să înțeleagă și să învețe să evalueze astfel de competențe. Ca urmare recrutorii trebuie să învețe ca pe lângă evaluarea competentelor soft să poată face măcar într-o formă simplista o evaluare a competențelor tehnice. Nevoia de profile in zona de IT creste exponențial ceea ce va duce și la o creștere similară a pozițiilor de recrutori specializați in zona de IT.

O să înlocuiască tehnologia munca recrutorilor? Dacă da, în ce sectoare?

Zona de sourcing și screening candidați din cadrul procesului de recrutare va fi probabil cel mai susceptibilă în a fi înlocuită în totalitate de către tehnologie. Apartiția pe piață a unor instrumente care automatizează acțiunile repetitive și introduc roboți sau chatboți în procesul de screening și filtrare, au crescut deja în unele cazuri pe de o parte eficiența cu care această bucată din procesul de recrutare se desfașoară în acest moment, însă pot elimina roluri precum cele de Sourcer sau Researcher din cadrul departamentului de recrutare.

Care sunt cele mai importante 3 softwares cu care un recrutor trebuie să fie la curent zilele acestea?

În contextul actual, în care pandemia a impus „forțat” adoptarea unor instrumente de lucru care deși existau înainte, nu erau însă utilizate nici pe departe la potențialul lor maxim, precum și mutarea candidaților aproape în totalitate în mediul online, creează nevoia ca recrutorii și departamentul HR să se adapteze la această nouă realitate și să utilizeze în activitatea lor o serie de instrumente care să îi ajute să țină pasul cu noul trend. Instrumente precum ATS-urile sau platforme de tip SaaS utilizate pentru zona de recruitment marketing automation sunt esențiale în viața oricărei organizații, ajutându-le să rămână relevante în zona de talent acquistion.

Care sunt cele mai mari beneficii aduse de COVID-19?

Pandemia a adus cu sine pe lângă constrângeri, efecte economice negative și o serie de beneficii care, probabil, înainte de anul 2020 erau dificil de prevăzut. Conceptul de work from home care înainte de pandemie avea o rată de penetrare extrem de redusă și de nișată, fiind privit cu un real scepticism de către liderii companiilor, atât datorită provocărilor de ordin tehnologic, cât și din perspectiva productivității, și-a dovedit eficiența în mod concret, aducând pe lângă o creștere a productivității angajaților și o nouă perspectivă în ceea ce până la debutul pandemiei era cunoscut drept Talent Shortage. Conceptul de work from home a permis companiilor să aibă acces la noi pool-uri de candidați, din alte locații geografice decât cele din care își atrăgeau candidații în mod obișnuit, în acest mod o serie de nevoi de business stringente din perspectiva resursei umane fiind acoperite într-un timp mult mai scurt.

La ce trebuie să fie foarte atenți profesioniștii din recrutare?

Deși aparent pandemia a lăsat multe persoane fără un loc de mună, ceea ce se observă în piașă este că există în continuare deficit de candidați pentru anumite roluri, ca atare dificultatea atragerii candidaților potriviți nu va scădea, din contra se va accentua în timp.

Recrutare on-line are marele minus că nu poți interacționa fața în față cu candidatul și elementele non-verbale sunt mai puțin evidente iar recrutorii pot în anumite cazuri să evalueze eronat un candidat din acest motiv. Acest lucru se întâmplă în oglindă, un candidat poate să își creeze o imagine nerealistă despre recrutor și implicit despre companie, lucru care poate afecta decizia de acceptare a ofertei de muncă.

Cum poate fi recrutarea un partener strategic pentru management?

Evoluția pozitivă a economiei la nivel global din ultimii ani, a condus la o cerere masivă de forță de muncă pe toate palierele profesionale și în aproape toate industriile, multe organizații confruntându-se cu reale probleme din cauza lipsei de personal. Consider că resursa umană este componenta strategică a oricărei companii. Orice activitate din viața unei organizații, orice proces, orice decizie are la baza oameni. În acest context, departamentul de resurse umane din orice companie, poate căpăta o dimensiune strategică și un loc relevant la masa deciziilor. Este important ca oamenii din HR să fie conectați permanent cu bussinesul companiei, cu hiring managerii, să înțeleagă și să anticipeze nevoile tuturor departamentelor astfel încât să poată livra candidații potriviți. De asemenea, printr-o bună cunoaștere a evoluțiilor și schimbărilor permanente care au loc pe piața muncii, departamentul HR trebuie să aibă rolul de truster advisor al bussinesului și să consilieze deciziile și planurile de dezvoltare ale managementului.

Cât de mult contează abilitățile și contextul cultural în profesia noastră?

În procesul de selecție a candidaților este important sa identificăm compatibilitatea acestora cu companiile. Asta înseamnă ca acordăm o importanță mare skill-urilor soft cu accent pe etica în muncă, capacitatea de a se adapta, rezolvarea conflictelor, gândire critică.

Dacă ați putea oferi un singur sfat recrutorilor, care ar fi acela?

În noul context, consider că recrutorii ar trebui să fie cât mai deschiși în a îmbrățișa tot mai mult tehnologia în munca lor. Totodată, o cât mai bună conectare cu evoluțiile și trendurile mereu în schimbare de pe piața muncii, îi pot ajuta să răspundă cât mai eficient solicitărilor venite din zona de business și să ofere consiliere hiring managerilor în vederea adaptării cerințelor acestora cu realitățile din piața respectivă.

Care a fost cea mai grea parte a anului trecut și ce a venit ca o surpriză pozitivă?

Cea mai mare provocare a anului trecut a fost cu siguranță schimbarea extrem de rapidă a modului în care ne desfășuram activitatea până la momentul declanșării pandemiei. Faptul că a trebuit ca de la un moment la altul să ne „mutam” în online, o zonă relativ necunoscută până la acel moment, precum și lipsa interacțiunii umane, a reprezentat o adevarată provocare și un real proces de adaptare și învățare. Surpriza a venit în momentul în care, după relativa „curba de învățare”, am realizat că noul model de desfășurare a activității este eficient și flexibil.

Îi mulțumim lui Răzvan Zglobiu - APT Prohuman Romania Sales și TA Manager pentru interviu!